tirsdag den 27. oktober 2009

Stavenørd

Ja, det er ikke indlægget om moderhedens glæder, den må du have til gode...

Jeg er ét af de der arrogante mennesker, som altid retter andre, og som enten forarges eller fniser over stavefejl og forkert brug af ord. Ikke mindst på nettet er der gode muligheder for at lære forkerte stavemåder og grammatik - lad mig blot sige: "prøv med prøver" + "lægge æg og ligge lig". Det er jo et sprængfarligt emne, som jeg ved optager de fleste (not), så jeg er selvfølgelig klar over, at diverse stave- og kommafejl på denne blog fra nu af pr. definition er okay at spotte med højlydt latter.

Af mine yndlingsfejl kan nævnes:

"A capella" - (korrekt: "a cappella"). "Capella" er navnet på en stjerne, og selvom store komponister som Poulenc kan finde på at kalde deres kor-kompositioner for noget med capella, så burde de retteligen have haft kontakt med mig, før de udgav noget, for "a cappella" ER den korrekte stavning for den fine (og hurtige) måde at sige "vokalmusik uden instrumental ledsagelse". Det er afledt af et udtryk, som betyder "i kapellet" fra dengang, kor udelukkende sang dér :-)

"Kan du dufte det?" - nej, for at dufte er en passiv handling. Men kan dufte af noget, men ikke til noget. Der er man nødt til at lugte. "At lugte" er iøvrigt neutralt, så det er kun dét man kan gøre godt eller dårligt. "At dufte" er simpelt hen at lugte godt, så det hedder ikke "at dufte godt". Man siger jo heller ikke, at noget stinker dårligt, vel?

Og et kuriosum, som jeg lige har hørt: "No mere, no bedre" - nej, vel?

For ikke at poste et lige så langt indlæg som sidst, vil jeg gemme andre yndlinge til senere fornøjelig læsning. Hav en god dag, og formulér dig korrekt ;-)

2 kommentarer:

  1. Interessant baggrundsviden, som jeg vil komme ihu, næste gang jeg dummer mig på en af de nævnte måder :-)

    Du og Julie Maj havde tydeligvis en smule svært ved at tro på mig, da jeg nævnte det med "no mere, no bedre" i aftes.

    Nuvel.

    Det er ikke fordi, det ligefrem vrimler med eksempler på nettet (eller Nettet, som det retteligt burde staves), men jeg fandt et enkelt:
    http://bit.ly/27GJwb

    Linket peger til en halvlang diskussionstråd, iøvrigt med en del andre sjove observationer. Det relevante indlæg er det fjerdesidste, skrevet af "Fryd".

    SvarSlet
  2. Ah, fantastisk læsning. Det minder mig om, da vi skrev ind til Fiduso http://www.fiduso.dk/arkiv_2005/index_2005.php?page=diverse_2005. Jojo, det var tider.

    SvarSlet