torsdag den 26. november 2009

Julen er nær (jubi)

Men selvfølgelig glæder jeg mig. Bortset fra en lille detalje (=rengøring) er jeg blevet uendeligt huslig af at gå på barsel. Selvfølgelig skal der derfor pyntes op, og selvfølgelig skal der tændes stearinlys og drikkes varme sager.

I denne uge er jeg bidt af en gal småkage, fordi der var én i min mødregruppe, som foreslog, at vi fem i gruppen kunne bage én slags hver og så bytte, så alle bliver kendt i deres (anden) omgangskreds som total juleoverskudsmor ;-)
Jeg var vist den eneste, som råbte "Ja, for fanden, du er så fuld af gode idéer!", så i weekenden granskede jeg en bagekogebog, jeg fik i gave for 5 år siden og aldrig har åbnet siden.

Jeg har en mor, som altid står i køkkenet, og vi piger har aldrig rigtig været inviteret med, så selvom jeg har spist småkager mindst tre gange om dagen hele min barndom, har jeg ikke selv lært at bage dem.
Men nu skulle det altså være, jeg fandt ca. ti slags, som så lækre ud på papiret (herunder et sikkert hit: finsk brød). Halvdelen skulle bages ved 200 grader, den anden halvdel ved 175. Så så kunne man vel bare køre fem igennem på samlebånd...

Skabe blev endevendt (mel tjek, sukker tjek, smør tjek, nelliker på forunderlig vis tjek, perlesukker køb, mere mel køb, hjortetaksalt køb (!) osv.), jeg foretog en ekspedition til Føtex kun med småkage-ingredienser for øje, og så skulle jeg bare vente på, at der opstod et par timer, hvor intet andet var planlagt.
De par timer kom så tirsdag aften efter kor. Mea gav op og lukkede øjnene kl. 22, og så var jeg klar.

Alt, hvad jeg skulle bruge, blev stillet frem, og jeg gik i gang med første slags. Men hov - efter en halv time var jeg stadig i gang med at samle dejen til første hold kager. Og så skulle de jo også trilles og skæres og trykkes og pyntes... Den hurtige beslutning blev at nøjes med to slags småkager i første omgang og så lade være med at rydde tingene væk, for så kunne jeg jo bare fortsætte dagen efter.

Ja, hurra, men fordi småkagerne ikke bagte sig selv, kom jeg først i seng kl. 2, og Mea var ligeglad og stod en time tidligere op, end hun plejer, og pludselig skulle vi afsted til mødregruppe og alt muligt andet, så den dag kom der ikke flere småkager. Men det gjorde der i dag. Heldigvis var der ikke forsvundet noget fra bordet siden første forsøg, og jeg kunne bare gå direkte til arbejdet, da Mea var puttet til formiddagslur.

I dag fungerede det med samlebåndet! Hver ingrediens blev vejet og gjort klar, inden det hele skulle blandes, og så tog det meget kortere tid!!
Kaffebrødene blev lige så lækre, som opskriften havde antydet, og det var ingefærkagerne såmænd nok også blevet, hvis jeg havde husket at komme sukker i ;-) Da det gik op for mig, hvad der var sket, talte jeg til en million og bestemte mig for, at den huslige kreativitet måske var bedre spenderet på vasketøjet..

Konklusionen er, at det er sjovt at bage småkager, det er endnu sjovere at spise dem, og hvis man har mere end fire slags liggende, så bliver man bare for tyk!

1 kommentar:

  1. Fantastisk beskrivelse! Får helt lyst til at nynne "Du er ikke alene...", for det lyder som noget jeg kunne ha´ gjort a.k.k.u.r.a.t ligesådan ;-)

    SvarSlet